Mini-case: Škoda Karoq met trillingen
Situatie
Een 2020 Škoda Karoq 1.0 TSI kwam binnen met sterke trillingen tijdens het rijden, vooral merkbaar in het stuur bij hogere snelheden.
Het dashboard gaf geen foutcodes of waarschuwingen, waardoor een snelle diagnose niet mogelijk was. Tijdens een proefrit bevestigde de technicus de klacht: de auto trilde duidelijk bij toenemende snelheid. Omdat er geen elektronische storingen zichtbaar waren, vermoedde de technicus dat de oorzaak mechanisch moest zijn.
OE-informatie raadplegen
Om gericht te werken en onnodig tijdverlies te voorkomen, werd OE-informatie database ALLDATA Repair geraadpleegd. Een zoekopdracht op “vibrations” leidde direct naar originele fabrieksinformatie.
De fabrikant noemt drie veelvoorkomende oorzaken voor dit type trillingen:
- Onjuiste wielbalans
- Beschadigde velg
- “Flat spots” door langdurige stilstand
Met deze informatie kon de technicus een gerichte controle van wielen en banden uitvoeren.
Oplossing
Tijdens de controle bleek dat twee wielen een aanzienlijke radiale en laterale uitslag hadden: een afwijking die vaak niet visueel zichtbaar is, maar wel trillingen veroorzaakt.
De vervolgstappen:
- Wielen opnieuw balanceren
- Banden correct monteren volgens fabrieksrichtlijnen
Na de correctie en een proefrit waren de trillingen volledig verdwenen. De Škoda reed weer soepel en zonder klachten.
Conclusie
Dankzij de OE-informatie van ALLDATA Repair kon de technicus snel en efficiënt de juiste oorzaak vinden, waardoor onnodige werkzaamheden werden voorkomen. Zonder deze informatie had de diagnose veel langer geduurd, met extra kosten en frustratie voor de klant.