Communicatiestoring na accuvervanging bij een Volkswagen Passat 1.4 TSI

Een werkplaatstechnicus had in de werkplaats te maken met een Volkswagen Passat 1.4 TSI die communicatiestoringen vertoonde. Verschillende modules gaven communicatiefouten bij het uitlezen en de auto startte onregelmatig: soms wel, soms niet. De technicus had al een poging gedaan om het probleem op te lossen door de databus diagnostic interface module te vervangen. . Deze vervanging werd uitgevoerd omdat bij het loskoppelen van de stekker van deze module alle foutcodes verdwenen, wat in eerste instantie wees op een probleem in de module zelf. Helaas leidde dit niet tot een oplossing van het probleem.


De technicus nam daarop contact op met de CLEVER DiagnostiX servicedesk voor diagnosehulp. Om een duidelijker beeld te krijgen van het probleem, hebben we de technicus eerst gevraagd om zo gedetailleerd mogelijk te vertellen wat er met het voertuig gebeurd was. Dit gaf ons een waardevolle aanwijzing: de problemen waren ontstaan na de accuvervanging van de auto, die de eigenaar zelf had uitgevoerd.


Diagnoseproces

De eerste stap in onze aanpak was het verzamelen van informatie over het voertuig en het probleem. Door het voertuig op afstand uit te lezen met de originele Volkswagen ODIS-tool, konden we bevestigen dat de communicatieproblemen wijdverspreid waren. Diverse modules gaven fouten aan, en veel ervan waren niet eens uit te lezen. We documenteerden de foutcodes, die een breed scala aan storingen aantoonden:


  • 0010 – Parallel parking 2
  • 0001 – Engine electronics
  • 0061 – Battery regulation
  • 0003 – Brake Electronics
  • 0053 – Parking brake
  • 0044 – Power steering
  • 0015 – Airbag
  • 0017 – Instrument cluster
  • 0077 – Telephone
  • 0019 – Data Bus OBD Interface
  • 004F – Electronic Central Electrical System 2


De aard en het aantal foutcodes gaven aan dat er iets fundamenteels mis was met de communicatie tussen de verschillende systemen in de auto. Omdat de auto onregelmatig startte en er zoveel storingen optraden, werd het vermoeden steeds sterker dat het probleem te maken had met de CAN-bus, het netwerk dat de elektronische systemen van de auto verbindt. Aangezien de elektrische systeemmodule al (vergeefs) was vervangen door de technicus besloten we een systematisch onderzoek in te zetten.de te doen als voorheen.

afbeelding-1

Dit is een overzicht van de foutcodes die zijn uitgelezen met de originele Volkswagen ODIS-tool. De foutcodes geven communicatiestoringen weer in verschillende modules van het voertuig, waaronder de motorbesturing, remsysteem, parkeerhulp, stuurinrichting en meer. Het overzicht benadrukt de technische complicaties die het voertuig ondervindt, waaronder onbereikbare modules en communicatieproblemen binnen het elektronische netwerk van het voertuig.

Meten: Het testen van de CAN-bus

Om het probleem verder te onderzoeken, adviseerden we de technicus om metingen uit te voeren op de databus diagnostic interface om te controleren of de juiste aansturing aanwezig is op de CAN-bus van de ondersteuningsbesturingsmodule. De CAN-bus is een van de belangrijkste netwerken in moderne voertuigen en speelt een cruciale rol in de communicatie tussen modules. We stuurden de technicus de benodigde originele bedradingschema's (OE-schema's) uit ALLDATA Repair om de juiste locaties op de CAN-bus te identificeren, zodat hij gericht kon meten.


Met behulp van een PicoScope, een geavanceerde automotive oscilloscoop, begon de technicus de signaalactiviteit op de CAN-bus te analyseren. De oscilloscoop is een uitstekende tool om de communicatie in het netwerk visueel te maken en eventuele afwijkingen te detecteren. Bij de metingen viel op dat het signaal op een van de CAN-busdraden plotseling wegviel en een hoge piek vertoonde. Dit was een belangrijke aanwijzing.

afbeelding-2-can-bus-systeem

De opname van de signalen die worden gemeten met de PicoScope, waarbij de werkplaatstechnicus een probleem in het CAN Low en CAN Highsysteem identificeert. Het signaal wijst erop dat er een overgangsweerstand plaatsvind tussen de CAN bus bedrading.

Interpreteer de metingen

De technicus vroeg zich af welke functie de betreffende CAN-busdraden precies hadden. Na het raadplegen van het databus diagnostic interface schema ontdekten we dat de specifieke CAN-bus bedrading verbonden was met de trekhaakmodule van de auto:


  • B406: Dit is een CAN Low-signaal draad
  • B397: Dit is een CAN High-signaal draad
  • J533: Dit is de diagnose-interfacemodule waar de draden vanaf de J345-trekhaakmodule naartoe lopen.


Bij de CAN Low-signaaldraad (B406) is een overgangsweerstand waargenomen. Tijdens het bewegen van de draden veranderden de meetwaarden, wat duidt op een mogelijke beschadigde draad.


Dit was een cruciale bevinding. Op ons advies koppelde de technicus de stekker van de trekhaakmodule los. Wat bleek? Zodra de verbinding met de trekhaakmodule was verbroken, verdwenen alle foutcodes en begon het voertuig weer naar behoren te functioneren. 

afbeelding-3

OE bedradingschema uit ALLDATA Repair, waarop te zien is dat vanuit de trekhaakmodule (J345), de kabels (B397 & B406) richting de controlemodule (J533) lopen. Na inspectie bleek een beschadigde CAN-busdraad de oorzaak te zijn. Na reparatie van de beschadigde draad functioneerde het systeem weer naar behoren.

Oplossingen: Herstellen van de juiste werking

De accu van het voertuig bevond zich in de kofferbak van het voertuig, vlaklangs de naderhand ingebouwde trekhaak bedrading. Het probleem (de beschadigde CAN Bus bedrading) werd vermoedelijk veroorzaakt door het onzorgvuldige of onjuiste manier waarop de accu is vervangen. De oplossing bestond uit het repareren van de beschadigde CAN-busdraden die de trekhaakmodule met de controlemodule verbindt. Dit verholpen probleem zorgde ervoor dat de CAN-bus weer normaal functioneerde, en alle communicatiestoringen in de verschillende modules verdwenen. Het voertuig was nu in staat om consistent te starten en de foutcodes waren niet meer aanwezig.

Hoewel het vervangen van de elektrische systeemmodule in eerste instantie een logische stap leek, lag de werkelijke oorzaak dieper in het CAN-bus-systeem. Dankzij een systematische aanpak, het gebruik van OEM-schema’s en de juiste tools, zoals de PicoScope, werd het probleem effectief opgespoord en opgelost. 

MEER SUPPORTCASES