Radarcodering en kalibratie bij een BMW X5 xDrive45e
Een voertuigtechnicus nam contact op met onze ServiceDesk met de vraag hoe hij de front radar correct kon coderen na vervanging bij een BMW X5 xDrive45e. Dit model staat bekend om zijn integratie van geavanceerde rijhulpsystemen, wat nauwkeurige kalibratie essentieel maakt. Gezien de complexiteit en de geavanceerde systemen van de BMW X5 xDrive45e is specialistische kennis en geavanceerde apparatuur vereist, die niet altijd aanwezig is. De voertuigtechnicus had de front radar reeds vervangen, maar wist niet hoe hij de codering moest overzetten van de defecte sensor naar de nieuwe sensor.
Radar coderen
Onze CLEVER eXpert heeft via Quik Support op afstand de tester van de voertuigtechnicus overgenomen. Dankzij deze efficiënte aanpak kunnen voertuigtechnici aanzienlijk sneller schakelen en direct de juiste stappen ondernemen, waardoor kostbaar tijdverlies als gevolg van onjuiste diagnoseprocedures tot een minimum wordt beperkt. Dit verhoogt de efficiëntie van het diagnoseproces.
Er is via deze verbinding een kopie gemaakt van de codering van de oude front radar. Nadat deze succesvol was opgeslagen, heeft de werkplaatstechnicus de nieuwe radar opnieuw gemonteerd. Vervolgens heeft onze CLEVER eXpert de opgeslagen codering teruggeplaatst. Op dat moment bleef er nog één foutcode aanwezig die aangaf dat een kalibratie vereist was. De voertuigtechnicus gaf aan dit zelf te kunnen uitvoeren.
Een dag later meldde de voertuigtechnicus zich opnieuw bij onze ServiceDesk met de vraag of wij de kalibratie op afstand konden uitvoeren. Dit was mogelijk, waarna direct een remote ticket werd aangemaakt. Met behulp van een remote ticket krijgen onze eXperts de mogelijkheid om met OE-apparatuur direct wijzigingen uit te voeren op het betreffende voertuig, terwijl het zich in jouw werkplaats bevindt.
Radar kalibreren
Om de kalibratie correct uit te voeren, is de originele BMW ISTA-tool opgestart. Aangezien het een dynamische kalibratie betrof, moest een SmartLink met een mobiele hotspot worden verbonden zodat onze CLEVER eXpert mee kon kijken met het kalibratieproces.
Tijdens de kalibratie keek CLEVER DiagnostiX actief mee naar het percentage van voltooiing van de kalibratie en of er aan de juiste voorwaarden werd voldaan. Hierbij werd onder andere gelet op de afstand tot andere voertuigen, de snelheid en de stabiliteit van de rijomstandigheden om een correcte kalibratie te garanderen. Indien bepaalde voorwaarden niet worden nageleefd, kunnen onze eXperts de werkplaatstechnicus direct instructies geven om de test correct af te ronden. Dit proces werd succesvol afgerond en er bleven geen foutcodes meer over.
Altijd controleren
Na een proefrit van 15 minuten bleek alles goed te functioneren, maar vlak voordat de voertuigtechnicus terugkeerde naar de werkplaats verscheen er een nieuwe melding op het display.

Ondersteuning door bestuurdersassistent beperkt.
Doorrijden mogelijk. Blijvende beperking van de bestuurdersassistent. Bij herhaaldelijk optreden door uw Servicepartner laten nakijken.
Na uitlezing van het voertuig bleek er een nieuwe foutcode te zijn met betrekking tot de front radar:
- 022104 – FRS intern SWT-Test mislukt

FRS (Front radarsensor)
022104 FRS: Interne SWT-test mislukt
Permanent
Deze foutcode was niet bekend in onze eigen database, dus heeft de CLEVER eXpert deze geanalyseerd met behulp van ALLDATA. Hier vond onze CLEVER eXpert dat het probleem werd veroorzaakt door een incompatibiliteit in de software tussen de oude en nieuwe front radar. Door een verschil in bouwjaar was de software van de oude radar niet compatibel met de nieuwere versie. Dit onderstreept hoe belangrijk het is om toegang te hebben tot OE-informatie, de juiste componenten en de juiste softwareversies te gebruiken bij het vervangen van voertuigonderdelen.
Om dit probleem op te lossen, is de front radar voorzien van een originele codering. Eerst is de eerder vervangen codering verwijderd. Vervolgens is de originele codering opgehaald uit de BMW ISTA-tool en direct in de front radar geïnstalleerd. Vanwege het gebruik van OE-informatie uit de BMW ISTA-tool kan je zeker weten dat het voertuig beschikt over de correcte softwareversie die past bij de nieuwe radar. Na implementatie van deze codering verdween de foutmelding en kwam deze na een tweede proefrit van 15 minuten niet meer terug.
Conclusie
Dankzij de ondersteuning van CLEVER DiagnostiX en toegang tot originele fabrieksinformatie is de nieuwe front radar correct gecodeerd en gekalibreerd. Het softwareprobleem werd opgelost door een originele, geüpdatete codering toe te passen, waardoor de foutmelding verdween en de front radar weer correct functioneert.
Deze interessante case benadrukt het belang van het gebruik van originele fabrieksinformatie bij softwarematige reparaties van voertuigen. Door de combinatie van directe toegang tot OEM-technische gegevens en de mogelijkheid tot diagnose-expertise op afstand, kunnen zelfs de meest complexe en uitdagende problemen snel en op een zeer efficiënte wijze worden opgelost. Door altijd gebruik te maken van de originele coderingen en diagnoseprocedures, kan men kostbare fouten en langdurige storingen voorkomen. Dit resulteert in snellere herstellingen, minder terugkerende problemen en een hogere klanttevredenheid. Door de remote ondersteuning van CLEVER DiagnostiX wordt de voertuigtechnicus op afstand geholpen, waarbij de kwaliteit en nauwkeurigheid van de reparatie gewaarborgd blijven. Dit draagt bij aan een soepel werkplaatsproces en zorgt ervoor dat voertuigen snel en betrouwbaar weer de weg op kunnen.
Begrippenlijst
-
Front radar
Een front radar is een geavanceerde sensor die zich aan de voorzijde van het voertuig bevindt. Deze radar detecteert voertuigen en objecten op de weg en speelt een cruciale rol in rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en noodremsystemen. Dankzij deze technologie kan het voertuig automatisch de afstand tot voorliggers regelen en indien nodig zelfstandig afremmen om een aanrijding te voorkomen. Daarnaast kan de radar ook samenwerken met rijbaanassistenten en verkeersbordenherkenning om een nog veiligere rijervaring te garanderen.
-
Quik Support
Quik Support is de app die CLEVER DiagnostiX gebruikt om op afstand verbinding te maken met de tester van de voertuigtechnicus. De app is eenvoudig te installeren op het apparaat. Door een unieke ID in te voeren, stelt Quik Support onze eXperts in staat om direct mee te kijken en ondersteuning te bieden, zonder dat fysieke aanwezigheid in de werkplaats nodig is.
-
BMW ISTA-tool
De BMW ISTA-tool (Integrated Service Technical Application) is de officiële diagnose- en programmeersoftware van BMW. Het wordt gebruikt door BMW-dealers en gespecialiseerde garages voor het uitvoeren van diagnose, onderhoud en codering van BMW-, MINI- en Rolls-Royce-voertuigen.
-
Dynamische kalibratie
Een dynamische kalibratie is een kalibratie waarbij het voertuig een proefrit maakt volgens een voorgeschreven procedure, zodat de veiligheidssystemen in het voertuig goed afgesteld kunnen worden.
-
ALLDATA
ALLDATA is een OEM-technische database, waarin originele fabrieksinformatie te vinden is.