Front Radar Misalignment na kalibratierit
Steeds vaker zien we dat na het vervangen en kalibreren van een front radar, er alsnog een “misalignment”-fout wordt opgeslagen. Dit kan zelfs gebeuren wanneer zowel de radar als de bevestigingsbeugel nieuw zijn.
Oorzaak
In de meeste gevallen blijkt de radar niet correct of niet volledig gemonteerd te zijn in de houder. Zelfs een minimale afwijking in de horizontale of verticale hoek kan tijdens de kalibratierit leiden tot een foutieve uitlezing van de radarpositie, waardoor de ECU een misalignment error registreert.
Controlepunt vóór kalibratie
- Controleer altijd of de radar stevig, vlak en volledig in de beugel is geplaatst.
- Let op dat geen speling aanwezig is tussen radar en houder.
- Controleer de montagepunten en klemmen op juist aanhaalmoment en positie.
- Zorg dat alle kunststof delen of clips van de houder goed vergrendeld zijn.
Conclusie
Een correcte kalibratie begint bij een correct gemonteerde radar. Neem dus altijd een moment om de montage zorgvuldig te inspecteren vóór je de kalibratierit start. Zo voorkom je onnodige herkalibraties en foutcodes.