Communicatie foutcode in voertuigen: zo los je het efficiënt op
Waar begin je bij communicatieproblemen?
Een foutcode die duidt op een communicatieprobleem in een voertuig roept vaak direct vragen op. Is er een module defect? Is er recent een onderdeel vervangen? Of zit het probleem dieper in de bedrading of CAN-bus? In dit artikel bieden we een gestructureerd stappenplan waarmee je gericht diagnose kunt stellen en storingen effectief oplost.
Als eerst een observatie
Begin altijd met een zorgvuldige observatie:
- Met welke module(s) is er geen communicatie?
- Is er onlangs een module vervangen?
- Wordt de module niet herkend, of is er daadwerkelijk geen communicatie?
Deze eerste controle helpt om gerichter te zoeken naar de oorzaak van de foutcode.
Is er een module vervangen?
Wanneer communicatie ontbreekt met een recent vervangen module, ga dan als volgt te werk:
1. Controleer het onderdeelnummer
Komt het onderdeelnummer exact overeen met het originele? Een verkeerd onderdeel, vaak door een foutieve levering of bestelling, kan een andere pinbezetting hebben. Dit kan leiden tot geen communicatie of foutieve werking van de module.
2. Controleer de zekeringen
Een module die waterschade heeft gehad of kortsluiting veroorzaakt, kan een zekering hebben doen doorslaan. Raadpleeg OE-technische data over het voertuig om de juiste zekering te vinden en controleer deze. CLEVER DiagnostiX maakt gebruik van OE-data platform ALLDATA. Vervang zo nodig de zekering en lees het voertuig opnieuw uit.
3. Test met de oude module
Sluit de oude module weer aan en kijk of de communicatie terugkomt.
-
Is er wel communicatie met de oude module?
De bekabeling is waarschijnlijk in orde en het probleem ligt bij de nieuwe module.
-
Is er nog steeds geen communicatie?
Volg het onderstaande diagnoseproces.
1. Controleer zekeringen indien nog niet gedaan
- Zekering defect: vervang de zekering en lees het voertuig opnieuw uit.
- Zekering in orde: ga verder naar stap 2.
2. Controleer stekkers en contacten
Zijn de stekkers goed aangesloten? Is er sprake van corrosie of oxidatie? Gebruik indien nodig contactspray.
- Probleem gevonden: herstel de stekkerverbinding, maak schoon of vervang. Lees vervolgens het voertuig opnieuw uit.
- Alles schoon en goed aangesloten: ga verder naar stap 3.
3. Meet voedingsspanning op de module
Gebruik OE-technische data om te zien op welke modules/pins/kabels de juiste spanning moet staan.
- Mist er spanning? Controleer de bedrading op breuken of onderbrekingen. Vervang indien nodig en lees het voertuig opnieuw uit.
- Is de juiste spanning aanwezig? Ga door naar stap 4.
4. CAN-bus controle
Met het contact uit meet je met een multimeter de weerstand tussen CAN High en CAN Low. De meetwaarden zouden tussen de 55 en 65 Ohm moeten zijn.
- Meet je 120 Ohm? Dan ontbreekt er waarschijnlijk één terminator.
- Meet je 0 Ohm? Dan zit er waarschijnlijk kortsluiting in het netwerk. Herstel indien nodig de CAN-bus bedrading en lees het voertuig opnieuw uit.
4: Controleer of de module herkend wordt
In sommige gevallen is er wel spanning en correcte bedrading, maar wordt een nieuwe module niet herkend. Dan is het mogelijk dat de module nog ingeleerd moet worden.
- Kopieer de codering uit de oude module naar de nieuwe.
- Heb je deze niet meer? Neem dan contact met ons op. CLEVER DiagnostiX kan met OE-diagnosetools de juiste codering op afstand programmeren.
Is er geen module vervangen, maar toch geen communicatie?
Ook zonder vervanging kan een foutcode ontstaan door een communicatieprobleem.
-
Volg in dat geval het volgende diagnoseproces.
1. Controleer zekeringen indien nog niet gedaan
- Zekering defect: vervang de zekering en lees het voertuig opnieuw uit.
- Zekering in orde: ga verder naar stap 2.
2. Controleer stekkers en contacten
Zijn de stekkers goed aangesloten? Is er sprake van corrosie of oxidatie? Gebruik indien nodig contactspray.
- Probleem gevonden: herstel de stekkerverbinding, maak schoon of vervang. Lees vervolgens het voertuig opnieuw uit.
- Alles schoon en goed aangesloten: ga verder naar stap 3.
3. Meet voedingsspanning op de module
Gebruik OE-technische data om te zien op welke modules/pins/kabels de juiste spanning moet staan.
- Mist er spanning? Controleer de bedrading op breuken of onderbrekingen. Vervang indien nodig en lees het voertuig opnieuw uit.
- Is de juiste spanning aanwezig? Ga door naar stap 4.
4. CAN-bus controle
Met het contact uit meet je met een multimeter de weerstand tussen CAN High en CAN Low. De meetwaarden zouden tussen de 55 en 65 Ohm moeten zijn.
- Meet je 120 Ohm? Dan ontbreekt er waarschijnlijk één terminator.
- Meet je 0 Ohm? Dan zit er waarschijnlijk kortsluiting in het netwerk. Herstel indien nodig de CAN-bus bedrading en lees het voertuig opnieuw uit.
Conclusie
Een communicatie foutcode kan meerdere oorzaken hebben: een verkeerd onderdeel, kapotte zekering, slechte stekkerverbinding of een storing in de CAN-bus. Door systematisch bovenstaande stappen te volgen, voorkom je onnodige vervangingen en bespaar je tijd en kosten.
Met een goede voorbereiding, toegang tot technische documentatie en eventueel ondersteuning van specialistische diensten, is vrijwel elke communicatie foutcode succesvol op te lossen.