Jeep Compass met Body Control Module problemen
Door: Carlo Munten
Soms leidt een ogenschijnlijk eenvoudige handeling tot een onverwachte reeks nieuwe uitdagingen. In deze support case zorgde een routineklus, het kalibreren van een front radar bij een Jeep Compass (2021), voor een verrassende kettingreactie aan technische problemen. Uiteindelijk werd elk probleem stap voor stap opgelost, dankzij een combinatie van remote support en diepgaand onderzoek in onze werkplaats.
Probleemomschrijving
Een werkplaats technicus nam contact op met onze ServiceDesk en maakte via remote support een ticket aan voor het uitvoeren van een dynamische kalibratie van de front radar bij een Jeep Compass. De kalibratie werd succesvol uitgevoerd, maar de radar remde nog niet automatisch op het voorliggende voertuig.
Uit nader onderzoek bleek dat dit te maken had met een verouderde software versie van de Body Control Module (BCM), waarvoor een noodzakelijke update beschikbaar was. De oplossing leek eenvoudig, een software-update, maar dit bleek het begin van een domino-effect.
Na het uitvoeren van de BCM-update ontstond namelijk een nieuw probleem: de volledige configuratie van de BCM was verdwenen. Na het opnieuw configureren leek alles weer hersteld, maar toen ging het voertuig plotseling niet meer op contact.
Omdat dit probleem niet op afstand kon worden opgelost, is het voertuig per transport naar de CLEVER DiagnostiX werkplaats gebracht voor verder onderzoek.
Raadplegen van OE-data in ALLDATA: Body Control Module van Jeep Compass
Onderzoek en aanpak in de werkplaats
In onze werkplaats gingen de CLEVER eXperts verder met het onderzoek. De eerste stap was een harde reset van de BCM om de basisfuncties opnieuw te initialiseren. Vervolgens werkten zij stap voor stap de richtlijnen van TSB S2108000163 door. TSB’s (Technical Service Bulletins) zijn instructies vanuit de fabrikant over veelvoorkomende technische problemen, beschikbaar via OE-informatie databases zoals ALLDATA Repair. Tijdens het opvolgen van deze TSB werd de procedure “Run BCM ECU Reset” uitgevoerd en zijn alle modules opnieuw via een proxi alignment gesynchroniseerd. Ook werd de firmwareversie van de BCM gecontroleerd, de Secure Gateway-rechten geverifieerd en de CAN-signalen op de BCM gecontroleerd.
Deze handelingen brachten het voertuig weer één stap verder in de keten: het voertuig kwam weer op contact, maar startte nog niet. Na een kort onderzoek in ALLDATA Repair bleek het probleem nu in de sleutelherkenning te zitten. De sleutels werden opnieuw ingeleerd, waarna de Jeep Compass weer volledig functioneerde. Ook de ADAS-systemen, waaronder de front radar, konden weer correct in gebruik worden genomen.
Melding op Jeep Compass
Conclusie
Deze case toont hoe één initiële handeling, in dit geval een radarkalibratie, een reeks onverwachte neveneffecten kan veroorzaken in de complexe elektronische systemen van moderne voertuigen. Elke stap in het proces bracht een nieuw puzzelstuk aan het licht, totdat uiteindelijk de volledige kettingreactie werd doorbroken.
Het benadrukt bovendien dat niet alle storingen of configuraties via remote support opgelost kunnen worden. In sommige situaties is fysieke aanwezigheid in de werkplaats onmisbaar, zodat onze CLEVER eXperts met de juiste tools, toegang tot OE-informatie en diagnose-ervaring de oorzaak kunnen achterhalen en verhelpen.
Begrippenlijst
-
ALLDATA
ALLDATA is een OEM-technische database, waarin originele fabrieksinformatie te vinden is.
-
Body Control Module (BCM)
Elektronische regeleenheid in een voertuig die comfort- en carrosseriefuncties aanstuurt, zoals verlichting, centrale vergrendeling, ruitenwissers, elektrische ramen en interieurfuncties. De BCM verwerkt signalen van schakelaars en sensoren en communiceert met andere regeleenheden in het voertuig.
-
Dynamische kalibratie
Een dynamische kalibratie is een kalibratie waarbij het voertuig een proefrit maakt volgens een voorgeschreven procedure, zodat de veiligheidssystemen in het voertuig goed afgesteld kunnen worden.
-
Front radar
Een front radar is een geavanceerde sensor die zich aan de voorzijde van het voertuig bevindt. Deze radar detecteert voertuigen en objecten op de weg en speelt een cruciale rol in rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en noodremsystemen. Dankzij deze technologie kan het voertuig automatisch de afstand tot voorliggers regelen en indien nodig zelfstandig afremmen om een aanrijding te voorkomen. Daarnaast kan de radar ook samenwerken met rijbaanassistenten en verkeersbordenherkenning om een nog veiligere rijervaring te garanderen.
-
Secure Gateway
Beveiligingsmodule die diagnose- en communicatietoegang beschermt; vaak losse inlog of autorisatie vereist.